Vem är gud?

Har ni tänkt på att jättemånga svenskar i alla åldrar svarar nästan exakt likadant när de får frågan "Tror du på gud?". Nämligen:

"Jag tror inte att gud är en gammal gubbe som sitter på ett moln, utan mer någon sorts kraft."

Det har iallafall jag hört tusen gånger haha! Alla vet ju att svenskar i allmänhet inte är speciellt kristna. Men det känns som att vi svenskar är väldigt bra på att komma med kreativa svar för att slippa ta ställning, vi ställer oss lite mittemellan liksom. Man bryr sig egentligen inte så mycket det där med gud men det är en sån fråga man måste ha ett svar på. Visst, det finns ju en poäng i det svaret men jag tycker det är så himla kul när man gång på gång hör samma grej, som om de hört någon säga det och tänkt "oj vilket bra och orginellt svar, det kör jag på"!


Förövrigt så älskar jag sättet barn kan vara helt ärliga, typ som killarna i början, sånt borde man våga göra mer. Och vem vet, bakom ett svar som "nä, jag har ju faktiskt inte sett honom" kanske det finns mer än ett barns okunskap. Vuxna tror alltid att de kan berätta för barn hur saker ligger till, typ "såhär är det, gud är ingen människa". Men faktum är att ingen kan vara helt säker på något, speciellt inte om såna här saker. Tvärtemot har ju barn en fördel, de har ett sätt att tänka som försvinner i takt med att man växer upp. Helt opåverkat och bara baserat på det man själv upplevt. Lite synd synd att man inte tar tillvara på sånt utan skrattar bort det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0