Här kommer ett långt inlägg!

Kom hem igår, Polenresan med klassen var verkligen awsome! Det enda som var lite tråkigt var på lördagen när flyget blev försenat ca 4 timmar vilket gjorde att vi kom mycket senare till hotellet. Men annars var allt hur bra som helst!

På söndagen så gick vi först en rundtur i Krakow med guide, det är verkligen en fin stad. Dock regnade det men det gjorde inte så mycket. Vi åt jättegod trerätters-lunch på en restaurang och sen åkte vi buss till saltgruvan i Wieliczka. Vi fick en guidad tur över 100 meter under marken, det var lite läskigt måste jag säga! Man gick ungefär halvvägs ner via en brant spiraltrappa av trä, jag blev jätteyr haha! Saltgruvan var verkligen cool, det fanns en hel del skulpturer och sånt, jättestora salar och ibland var det jättemycket vitt salt på väggarna som såg ut som blomkol. Efter besöket i saltgruvan åkte vi hem till hotellet och vilade en stund, sen drog vi till köpcentrumet i Krakow. En del shoppade, vi hittade en jättefin sminkbutik med massa bra smink, och det var jättebilligt! De flesta köpte någonting där, för min del blev det en concealer och en rouge för ca 80 kronor. Jättebra köp!

Nästa dag gick vi upp vid sex, fixade oss och åt frukost, klockan åtta gick bussen till Auschwitz. När vi kom dit var det jättefint väder och varmt var det också. Först fick vi se en kort informationsfilm inne i entréhuset och sedan gick vi ut tillsammans med vår svensktalande guide.

Vi såg skylten "arbeit macht frei" och då förstod jag att vi verkligen var i Auschwitz. Men samtidigt som man gick och tänkte och visste att man var där allt hade hänt så var det otroligt svårt att verkligen förstå att det var samma gator vi gick på, samma hus vi såg och gick in i som hade funnits där under förintelsen och att det var där alla fångar hade varit och den hemskaste händelsen någonsin hade pågått. Dessutom gjorde det fina vädret, fågelkvittret och all grönska att det blev ännu svårare att förstå och det hela kändes väldigt konstigt. Vi fick gå in i flera hus där det fanns utställningar och massor av bilder. Dessuom fanns massor av gammalt hår, gamla skor, glasögon osv kvar samlat i olika stora glasmontrar, det var jättehemskt att se. Utomhus gick vi runt på gatan och fick till exempel se "dödsmuren" där fångar hade blivit skjutna och framför den låg det en massa blommor som folk hade lagt dit. Många blev väldigt ledsna när vi gick runt vilket inte var så konstigt, det kändes jätteobehagligt att vara där och få höra om allt som hade hänt och att få se allt var verkligen hemskt.

Efter lunchen åkte vi till Birkenau, förintelselägret. När vi var där hade vi hämtat oss efter Auschwitz, alla var ganska trötta och många kände att vi hade svårt att ta in mer efter allt vi hade sett i Auschwitz. Men trots det var det ändå väldigt speciellt att se Birkenau. Det var jättestort, vi fick se järnvägen och gamla baracker. När vi gick in i en av dem kände man verkligen igen det från bilder man har sett, när fångarna trängs inuti baracker av trä och tittar in i kameran med sorg i blicken. Också här var det jättesvårt att förstå att vi stod just där bilderna hade blivit tagna och fångarna hade funnits. Vi gick sedan på en lång väg längst järnvägen, men precis när vi hade kommit längst bort började det regna, och det spöregnade verkligen så vi vart tvungna att gå tillbaka. Men det var faktiskt lika bra, det kändes som att det räckte då. Det sista vi gjorde var att gå upp i ett högt torn där man kunde ta kort över Birkenau. Sedan tog vi bussen hem till hotellet.

På kvällen gick hela klassen ut och åt tillsammans på en jättemysig restaurang i Krakow. Vi hade redan innan resan bestämt oss för att vi skulle dygna sista natten och inte sova någonting. Så efter restaurangen gick vi först en promenad i stan. Vi satte oss en stund på ett café och vi fick för oss att vi skulle göra en flash mob, så det gjorde vi såklart! Vi gjorde det två gånger, första gick inte så bra men andra försöket blev faktiskt riktigt lyckat. vi spred ut oss på en gata och stannade plötsligt till och stod stilla en minut ungefär, sen rörde vi på oss igen. En del stod och skrattade åt oss, haha. Men det var jättekul att vi gjorde det! Sen gick vi tillbaka till hotellet, vi hade laddat upp med massa energidryck och natten kunde börja. Jag och Linnea började med att platta varandras hår, när vi kom tillbaka satt de andra och körde "jag har aldrig". Sen satt vi mest och chillade på ett av killarnas rum, och det var ungefär det vi gjorde hela natten förutom en liten promenad vid tre kanske. Helt plötsligt var klockan fem och då vi började packa och göra iordning oss. Det kändes som att natten gick väldigt snabbt, men kul hade vi!

Mindre kul var det på tisdagen så vi kände oss mer eller mindre döda. Några, inklusive mig, mådde jättedåligt av sömnbristen och energidrycken(även om jag till skillnad från de flesta andra bara hade druckit en halv). Efter frukosten pallrade vi oss ändå iväg tillköpcentret för en sista shoppingtur. Vi kom dit för tidigt för det öppnade en timme senare än vi trott, så vi satt inne och väntade på en bänk i typ trekvart. Jag mådde jätteilla och det gjorde några andra där också så efter bara en liten stund bestämde vi oss för att gå hem igen. Hemma på hotellet vilade jag och några till en stund innan vi checkade ut från hotellet och tog bussen till flygplatsen och därefter flyget hem till Sverige.

Resan var verkligen jätterolig, alla hade kul med varandra och vi gjorde mycket saker som vi kommer att minnas. Klassen är verkligen bäst, jag kommer sakna er så sjukt mycket när vi slutar nian om en månad. Den här resan har varit en upplevelse som jag aldrg kommer att glömma. Tack 9f!